Welcome to customer service!

If you have any questions, concerns or requests, please feel free to ask us.

Always enter your order number and describe your case in detail when returning or complaining.

Minska returer.

I dagens samhälle spelar hållbarhet och minskad miljöpåverkan en allt viktigare roll. Som en ansvarsfull e-handelsföretag är vi på Wheely Shop medvetna om den negativa effekten av returer på miljön.

Se mer

Vanliga frågor.

Här finner du svar på de vanligaste frågorna och funderingarna som våra kunder brukar ha. Vi finns här för att göra din upplevelse så smidig och givande som möjligt.

Betalning.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Kortbetalning 

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard eller American Express. 

Klarna

Vi använder oss av Klarnas kassa Klarna Check Out, där finns alternativen faktura, konto, kort, banköverföring och Klarna Direkt. 

Apple Pay & Google Pay

Det går även utmärkt att betala med Apple Pay och Google Pay som är snabbt och smidigt.

PayPal

PayPal är en globalt ledande betalningstjänst och ett tryggare och snabbare sätt att betala på nätet. Med PayPal kan man betala och överföra pengar utan att behöva avslöja sina betalningsuppgifter och dessutom flexibelt välja hur man vill betala. 

Hur får jag min återbetalning efter min retur?

Efter att ha mottagit och kontrollerat din retur kommer vi att skicka ett e-postmeddelande för att meddela dig att vi har fått din returnerade artikel. Vi kommer också att meddela dig om vi godkänt eller avvisat din återbetalning. Om du har godkänts kommer återbetalningen att behandlas inom ett visst antal dagar och kreditgränsen tillämpas automatiskt på ditt kreditkort eller din ursprungliga betalningsmetod.

Jag har inte fått min återbetalning?

Om du inte har fått någon återbetalning ska du först kontrollera ditt bankkonto igen. Kontakta sedan ditt kreditkortsföretag, det kan ta lite tid att officiellt utfärda en återbetalning. Om du har slutfört alla steg men fortfarande inte har fått någon återbetalning, vänligen kontakta oss i formuläret längst ner på sidan.

Leverans.

Vad kostar frakten?

Leverans sker via Postnord eller DHL beroende på din orders volym. Vi levererar endast inom Sverige och erbjuder fri frakt vid köp över 699kr. Utförs ett köp under 699kr kostar frakten 69kr. Val av express leverans kostar 399 SEK.

Hur lång leveranstid har ni?

Normal leveranstid på varor som finns i lager är 1-3 arbetsdagar från det att vi har mottagit din beställning, förutsatt att Postnord/DHL håller sina lovade leveranstider. Elsparkcyklar och elcyklar har en leveranstid på 5-10 arbetsdagar eller 3-7 arbetsdagar vid val av vid express leverans.

När och hur får jag min orderbekräftelse & följesedel?

När vi mottagit din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den, och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Vi skickar ut din följesedel digitalt till dig på den e-postadress du har angett. Detta betyder att du ej kommer att få din följesedel i pappersform på grund av vår miljövision.

Min order är försenad?

Om leveransen av produkterna blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om produkten (produkterna) är slutsåld(a).

Reklamation & retur.

Erbjuder ni öppet köp?

Du har full ångerrätt i 14 dagar efter det att du mottagit varan. För att få lämna tillbaka en produkt måste den vara oanvänd samt att alla eventuella etiketter sitter kvar, tillbehör finns med och originalförpackning.

Kan jag avbryta min order?

Det är inte möjligt att annullera en order efter att den har blivit beställd och betald av kunden. När beställningen är genomförd genereras automatiskt ett ordernummer, som ni får i er orderbekräftelse och samtidigt skickas detta ordernummer till leverantören för att förbereda er order snabbast möjligt för leverans.

Vi vill betona att ni som kund har rätt till 14 dagars ångerrätt och kan returnera varan inom denna tidsram. Observera att returfrakten på 69 SEK till 1499 SEK, beroende på vikt och volym, är kundens ansvar. Därför är det av yttersta vikt att ni noggrant granskar er order innan betalning för att undvika onödiga returkostnader och transporter.

Hur returnerar jag min produkt?

Observera att du själv står för returfrakten som kostar från 69 SEK till 1499 SEK beroende på vikt och volym. Returkostnaden kommer automatiskt att dras vid återbetalningen av din order. Kom ihåg att du ansvarar för att paketet kommer fram till oss samt att vi inte kan kompensera om det skulle komma bort.

1. Registrera din retur via kontakta oss i formuläret längst ner på sidan med ditt ordernummer.

2. Du får en bekräftelse på att din retur är registrerad, samt vad returfrakten kommer att kosta. I mejlet hittar du bifogad retursedel/QR-kod. Se instruktioner nedan på hur du ska gå tillväga beroende på fraktbolag.

PostNord
Skickas returen via PostNord får du en QR-kod skickad till dig via mejl och sms. Denna QR-ska du visa till närmsta PostNord ombud så hjälper de dig vidare med din retur.

DHL
Skickas returen via DHL får du en bifogad retursedel som behöver skrivas ut och sedan fästas på paketet. Lämna sedan in paketet till närmsta DHL ombud.

3. När vi har mottagit och granskat din retur kommer du att få din återbetalning på det konto du använde vid ditt köp inom 1-3 arbetsdagar. Returkostnaden kommer automatiskt att dras vid återbetalningen av din order.

Hur reklamerar jag min produkt?

Efter att du har tagit emot produkterna rekommenderar vi att du så snart som möjligt undersöker om leveransen motsvarar orderbekräftelsen, om produkterna har blivit skadade under transporten eller om produkterna annars har fel eller brister. Spara alltid kartongen för eventuell retur eller reklamation.

Kontakta oss i formuläret längst ner på sidan så kommer vi överens gemensamt om hur vi ska lösa det hela. Det är väldigt viktigt för oss att du känner dig nöjd med dina köpta varor. Skicka inte tillbaka felaktiga varor utan att ha varit i kontakt med vår kundtjänst först.

Övrigt.

Har ni fysisk butik?

Vår verksamhet är en renodlad onlinebutik, vilket innebär att vi inte har någon fysisk butik. Trots detta strävar vi efter att erbjuda en omfattande upplevelse för våra kunder genom att tillhandahålla detaljerade videor för nästan alla elsparkcyklar och elcyklar, tillsammans med högkvalitativa bilder som noggrant illustrerar varje produkt.

Är elsparkcyklar vattentäta?

Vi vet att valet av ditt nästa eldrivna transportmedel är ett viktig beslut, och det finns många faktorer att överväga. En aspekt som ofta förbises, men som är avgörande för din körupplevelse, är IP-klassificeringen. Läs mer här.

Vad är ett CoC-dokument?

Om fordonet är nytt men inte är registrerat i ursprungslandet, krävs ett så kallat CoC (Certificate of Conformity). Det är en handling där tillverkaren intygar att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Efter ditt köp av ditt elfordon kan du alltid kontakta oss i formuläret längst ner på sidan och begära ett CoC-dokuemt.

Jag hittar inte den reservdel jag söker?

Om det finns specifika reservdelar för din beställda modell som inte finns i vårt befintliga sortiment, ber vi dig vänligen att kontakta oss i formuläret längst ner på sidan.

Det känns som räckvidden är kortare?

Faktorer som vikt, vind, vägunderlag, körläge, temperatur och lutning påverkar hastighet och räckvidd hos elsparkcyklar. Den rekommenderade maxvikten säkerställer optimal prestanda och hållbarhet. Denna information finns också tydligt angiven på vår hemsida för varje elsparkcykel, vilket är liknande vid köp av bilar/elbilar med utlovad räckvidd baserat på olika faktorer.

Hur underhåller jag mitt elfordon?

Genom att ta hand om dina elfordon på rätt sätt kan du inte bara spara pengar på lång sikt, utan också minska risken för oväntade problem och reparationer. Läs mer här.

Kontakta oss.

Om du har några frågor, bekymmer eller önskemål är du välkommen att fråga oss. Ange alltid ditt ordernummer och beskriv utförligt ditt ärende vid retur eller reklamation.

Contact form